Manja slova Veća slova RSS
>

Uprava učestvovala na konferenciji EPALE na temu „Fleksibilni programi učenja odraslih i razvoj radne snage“

Datum objave: 19.04.2019 10:10 | Autor: uip

Ispis Štampaj stranicu


Predstavnice Uprave za inspekcijske poslove, Nisera Ibrahimović, pomoćnica direktora i glavna prosvjetna inspektorka Lucija Adžić učestvovale su na konferenciji EPALE na temu „Fleksibilni programi učenja odraslih i razvoj radne snage“, koja je realizovana u okviru trećeg ciklusa EPALE projekta, koji u Crnoj Gori sprovodi Centar za stručno obrazovanje.

Konferencija je održana 15-16. aprila 2019. godine u hotelu „Bianca Resort & Spa“ (Kolašin).

Događaj je okupio preko 100 predstavnika različitih nacionalnih institucija vladinog i civilnog sektora (predstavnike ministarstava i drugih organa državne uprave, privredne komore, poslodavaca, licenciranih organizatora obrazovanja odraslih, obrazovnih ustanova, civilnog sektora, medija i sl.), kao i predstavnike EPALE nacionalnih službi za podršku iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Hrvatske i Makedonije.

Konferenciju je otvorio Veljko Tomić, generalni direktor Direktorata za opšte srednje, srednje stručno i obrazovanje odraslih u Ministarstvu prosvjete, koji je istakao da je obrazovanje odraslih i cjeloživotno učenje od strateškog značaja za razvoj savremenog društva. Samo zemlje s razvijenim ljudskim resursima mogu svojim građanima da obezbijede visok standard života i potrebnu socijalnu uključenost. Zato je obrazovanje odraslih i cjeloživotno učenje u XXI vijeku postalo jedna od najvažnijih sektorskih politika u obrazovnim sistemima svih razvijenih država. Evropska unija je razvoj cjeloživotnog učenja odredila kao jedan od najvažnijih indikatora uspješnosti zemalja EU ka postizanju visoke zaposlenosti i razvijenosti njenih država. Ministri obrazovanja zemalja OECD-a prihvatili su cjeloživotno obrazovanje i učenje kao princip kojim se rukovode političke strategije sveukupnog društvenog razvoja. Stoga, ulaganje u obrazovanje i obuku pojedincima i društvu donosi profit koji je uporediv s ulaganjima u materijalni kapital. Procjenjuje se da bi dodatna godina prosječnog školovanja u zemljama članicama OECD-a odmah dovela do povećanja privrednog rasta za oko 5% te do dugoročnog povećanja rasta za 2,5%. Da bi ostvarili postavljene ciljeve u strateškim dokumentima potrebno je osmisliti i održiv sistem finansiranja obrazovanja odraslih kako bi se mogao planirati razvoj ljudskih resursa, unaprijediti obrazovni nivo i ključne kompetencije stanovništva i povećati participacija građana u programima cjeloživotnog učenja. U finansiranje obrazovanja odraslih, pored državnih izvora, treba da se uključi podrška sa lokalnog nivoa i obezbijedi doprinos aktera iz privatnog sektora. Ministarstvo prosvjete će u saradnji sa partnerskim institucijama i dalje nastojati da jača sistem obrazovanja odraslih, na taj način što će kreirati obrazovnu politiku koja će obrazovanje odraslih posmatrati kao jednako vrijedan sistem ukupne obrazovne politike i kao sredstvo društveno-ekonomskog prosperiteta Crne Gore koja teži idealu društva znanja, naglasio je Tomić.

Rezultate koje je Crna Gora ostvarila tokom realizacije dvogodišnjeg ciklusa EPALE projekta predstavio je direktor Centra za stručno obrazovanje i ujedno menadžer EPALE projekta, gospodin Duško Rajković.

Putem EPALE platforme promovisane su nacionalne aktivnosti na planu obrazovanja odraslih, a na NSS stranici predstavljen je i nacionalni sistem u ovoj oblasti. EPALE zajednica je promovisana u Crnoj Gori kroz rad EPALE ambasadora i EPALE tima tokom namjenskih EPALE događaja i drugih aktivnosti u oblasti obrazovanja odraslih.

U proteklom periodu radilo se i na objedinjavanju rezultata rada svih institucija sistema i njihovom publikovanju, poređenju sa evropskim praksama i smjernicama, istraživanju obrazovnih potreba nastavnika, sprovođenju tematskih obuka, povezivanju vladinog i NVO sektora, osnivanju profesionalnih udruženja nastavnika, kreiranju andragoških smjernica i didaktičko – metodičkog materijala za nastavnike, širenju jedinstvene baze podataka Ministarstva prosvjete bazom o obrazovanju odraslih, regionalnom umrežavanju i povezivanju sa NSS timovima iz drugih evropskih zemalja, kao i na stručnom usavršavanju NSS tima.

O programima obrazovanja i učenja odraslih u Crnoj Gori, govorila je Ljiljana Garić, rukovoditeljka Odjeljenja za obrazovanje odraslih i cjeloživotno učenje.

Značaj modularizacije obrazovnih programa za razvoj sistema obrazovanja odraslih, predstavila je Sandra Brkanović, rukovoditeljka Odjeljenja za istraživanje i razvoj kvalifikacija.
Suljo Mustafić, direktor Zavoda za zapošljavanje Crne Gore, je govorio o fleksibilnosti programa obrazovanja u odnosu na potrebe tržišta rada, dok je o izazovima licenciranih organizatora obrazovanja odraslih, govorila Zoja Bojanić-Lalović, direktorica gimnazije „Slobodan Škerović“, licencirani organizator obrazovanja odraslih.